Vägen indikerar lagen i en dröm . De olika metoderna är kätterier, så den som ser att han går på ett annat sätt än hans väg är i illusionen av sin religion . Om sultanen korsade en ojämn väg är det hans rättvisa . Den raka vägen är ett bevis på vad som följer av Guds bok och Sunnah om hans profet, och om han är en syndare kommer han att omvända sig, och om han är en otrogen, vägleds han . Och olika metoder indikerar vibrationer och förvirring . Liknande metoder är det som leder till vilseledande, kätteri och misstro . Och vägen är sättet att göra . Och vägen i havet är en frälsning från nöd, eller den besatta kvinnan, eller den lagliga vinsten eller den ärlighet som mannen kommer att räddas av om han följer den . Och den dolda vägen är fåfänga och kätteri . När det gäller bergets folk indikerar det bedrägeri och bedrägeri i en dröm . Oupphörligheten på berget indikerar frälsning från motgångar eller resor, för den Allsmäktige säger : ( Och Gud har gjort landet åt dig till en slätt för dig att gå igenom det i grova stigar )….

…Att gå på vägen till det här i en dröm indikerar att resa i havet, och om den är avskuren kommer han att förlora och förgås . Siraten kan hänvisa till kunskap, monoteism och att följa Sunnah . Vägen är vägen, så den som ser att han har gått ur vägen, han kommer att göra fel på sanningens väg . Och den som ser att han är på väg, då är han direkt till religion . Och den som ser att han har gått på stigen och fortfarande inte tappat foten, då kommer han att rida en stor sak och vara säker där . Och den som ser att han har avvikit från vägen, då går han i synd och vänder sig bort från sanningen ….

…Och den som ser att han har avvikit från vägen eller avvikit från den, då avviker han från sanningen och riktighetsmetoden i sin religion eller sitt världsliga liv lika mycket som han avvek från vägen ….

…Och den som ser att han avviker från vägen medan han gråter, han tolkas av vårdslöshet i religionen, men man hoppas på förlåtelse, och kanske synen på vägen indikerar asketism i denna värld ….

Vägen : vilseledande är en vilseledning och orättvisa från vägen, och ruin : bland platserna är en vilseledning för den som tror att han är i den om han är ägaren till denna värld . Och den som såg att han var met, han föll och förstördes . Detta är de katastrofer som drabbar folket på den platsen ….

…Och några av dem sa att den som såg att han var förlorad ur vägen, då skulle han kanske närma sig, och om han såg att någon ledde honom till vägen, skulle han vägleda honom och sätta något förvirrat om honom, för vissa poeter säger : Den främling är som om han är i mörkret … om han inte leds av en ledare kommer han inte att konvertera…

…Och den som såg att ett dött hav stod mellan honom och vägen, och om han färdade skulle han klippa av vägen, och kanske hindrades den av sultanen eller som en gudinna ….

…Jaafar Al-Sadiq sa att en vision av vägen bygger på fem aspekter av religion, lust, god gärning, godhet, välsignelse och tröst ….

…Och den som ser att han har fallit från vägen i helvetet, han kommer att agera från kungen, och många orättvisa och många synder kommer över honom ….

…Och den som ser att han har fallit från vägen till elden, han kommer att falla i prövning och olycka ….

…De allvarliga vägarna : vägen är den raka vägen, och vägen är religion och integritet . Den som går igenom den är på rak väg, metoden för religion och islams lagar och följer den mest tillförlitliga sanningslänken . Om han gick vilse är han förvirrad över sig själv och sin religion . Och om han ser att han går platt på vägen, då är han till höger . Om han är en världslig ägare vägleds han till ett lönsamt företag . När det gäller det vilseledande sättet är det en illusion för den som gick . Om han vägleddes och träffades återvände han till sanningen . Och den dolda vägen är fåfänga och kätteri . När det gäller vägen som vänder sig i beteendet ligger det i sekterna och handlingarna . Abu Musa Al-Ash’ari, må Gud vara nöjd med honom, sa : Jag såg som om jag hade tagit många hästar, och de försvann tills en aveny återstod, och jag gick den tills jag hamnade på ett berg, och se, Guds budbärare, må Guds böner och fred vara över honom, är över honom, på hans sida Abu Bakr, må Gud vara nöjd med honom, sa jag : Vi tillhör Gud och vi återvänder till honom. ….

…Och den som såg att han tog varor eller såg att han hade korsat vägen, då skulle han bli allvarligt sjuk och återhämta sig ….

…Och den som såg att han tog en väg och såg en kvinna och vände sig bort från vägen, då skulle världen bli hans bedrag ….

…Och den som såg att han passerade vägen är säker från olycka och motgång ….

…Och den som ser tjuvar som tar bort vägen på honom och gick till honom med mycket eller lite pengar eller tillhörigheter, då kommer han att lida i en person som är kär honom lika mycket som tjuvarna har gått, och om ingenting går till honom och han segrar med tjuvar, då tolkas han av svagheten hos en person med honom och sedan räddas han, och om han inte vinner dem, övervakar den gästen döden ….

…Jaber al-Maghribi sa: ”Den som såg att han korsade vägen och någon tog hans tillhörigheter, det tyder på att bagageägaren stör banditens liv och grälar med honom och motsätter honom i en fråga som orsakar honom skada ….

Den som tror att han har lagt i vågen eller stänger : eller något som vägs från det, det är mer troligt, då har han mycket gott med Gud, om det fortfarande finns en orsak till rättfärdighet och godhet ….

…Och den som ser att han går på vägen och inte blir trött, då indikerar han frälsningen av sin rätt till dem som är i hans ansikte, och om han är trött är hans frälsning svår ….

…Han blev avskuren från vägen : pengar eller bagage gick till honom, han skadades av en person som han var kär . Och om han såg en tjuv som kom in i hans hus och slog en del av sina pengar och följde med dem, skulle en person dö där . Om han inte går med någonting, övervakar han döden och då kommer han att räddas . Och den som såg att han var en fånge, de blev slagen av dem . Och den som ser att han är svag i sin kropp, de kommer att slå honom . Och den som såg att han var ledsen, han var glad . Och den som såg att han hade en okänd tung börda, de skulle slå honom ….

…Och den som ser att han går på vägen för avsikt och flit, då är han på sanningsmetodens, religionens och islams lagar, och kanske indikerar han sig självs godhet i en religion eller värld ….

Vägen indikerar lagen i en dröm ….

…Och den som ser att någon åberopar honom från den raka vägen till någon annan, och om han har en skuld, lurar gäldenären honom och tar ut den, och om han inte har en skuld till någon, då kommer han att frestas till synd och synd ….

…Och den som ser att hans hår droppar på vägen, han ska betala Zakat av sina pengar enligt sharia ….

Abu Saeed, predikanten, sa : Den som ser att han är på väg, då är han rättfärdig i religionen ….

Och den som ser att skalan inte är giltig, då indikerar den den orättvisa domaren på den platsen, hans brist på rättvisa och hans svek i sin regering ….

När det gäller skalan tolkas den av domaren, och den som ser en ny skala utvärderas, det indikerar att det på den platsen finns en religiös domare eller jurist, och storleken på balansen är domarens hörsel och dirhamerna som är på skalans skala är ett argument med domaren, och cymbalen på skalan är domarens rättvisa mellan de två motståndarna ….

Och den som ser att han har svalt siraten, då gör han en rak sak som folk ber honom att visa, så han döljer det ….

Att se honom i en dröm är nöd och plåga, för Gud den Allsmäktige säger : ( Och om deras slöja är vågor som skuggor, låt Gud vara trogen mot honom i religion ). Och den Allsmäktige sade : ( Vågorna passerade mellan dem, och han var bland dem som drunknade )….

Och den som såg att månen gick utanför dess gräns, hans fru tappade en manlig son, och om hon inte var gravid, var det inte Mahmoud ….

Och den som såg att han stod på en rak väg på sin hand, Gud den Allsmäktige sa: ~Och han kommer att vägleda dig på en rak väg .~…